ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 بررسی اعتبار گواهینامه ایزو ISO

بررسی اعتبار گواهینامه ایزو ISO

گواهینامه‌ ISO چیست؟

ISO مخفف عبارت International Organisation Standardtion به معنای سازمان جهانی استاندارد می‌باشد. سازمان ایزو در ژنو سوئیس تأسیس شده است. اکثر کشورهای دنیا از جمله کشور ایران هم عضو این سازمان می‌باشند. سازمان ایزو بجهت ایجاد وحدت و یکپارچگی بین استانداردهایی که کشورهای دنیا هر کدام برای مشاغل و کسب و کارهای خود به کار می‌روند تأسیس شده است. سازمان ایزو با تهیه و تدوین قوانین و الزامات مربوط به هر نوع زمینه فعالیت سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف یک استاندارد و دستورالعمل را تهیه و تدوین نموده است و آن را در قالب گواهینامه برای تمام کشورها ارائه داده است. سایت سازمان ایزو به نشانی WWW.ISO.ORG می‌باشد که نام تمام گواهینامه‌ها و استانداردها را معرفی و اعلام کرده است.

بررسی اعتبار گواهینامه ایزو ISO

امروزه اکثر سازمان‌ها و شرکت‌های اخذ انواع گواهینامه‌های ایزو دچار یک نگرانی و سردرگمی شده‌اند و البته نگرانی آنها به حق و به جا می‌باشد که جهت دریافت گواهینامه ایزو به کدام مراجع و‌ مراکز ثبت و صدور گواهینامه مراجعه کنند. مراکز بسیار زیادی در حوزه ایزو شروع به فعالیت کرده‌اند که متأسفانه یکسری از مراکز با جعل گواهینامه و انجام فتوشاپ و استفاده از مهر برجسته از اعتماد متقاضیان سوءاستفاده می‌کنند و گواهینامه‌های بدون اعتبار بدست مشتریان می‌دهند.ولی این موضوع هم راه حلی دارد و با استفاده از این روش سازمان‌ها و شرکت‌ها می‌توانند بدون نگرانی و با اطمینان خاطر گواهی مورد نیاز خود را دریافت نمایند و هزینه مربوطه را بپردازند.

مراجع صدور گواهینامه ایزو

مراجع صدور گواهینامه ایزو را در اصطلاح CB می‌نامند. CB مخفف عبارت Certification Body می‌باشد. مراجع صدور گواهینامه ایزو به دو دسته مراجع بین المللی و معتبر و قابل ریجستر و مراجع داخلی و بدون قابلیت ریجستر تقسیم می‌شوند. اکثر کشورهای دنیا یک یا چند مراجع صادر کننده گواهینامه ایزو دارند.

نهادهای اعتبار دهنده به مراجع صدور گواهینامه ایزو

نهادها یا مؤسسات اعتباردهنده به مراجع صدور گواهینامه‌های ایزو را در اصطلاح AB می‌نامند. AB مخفف عبارت Accreditation Body می‌باشد. تمام کشورهای دنیا یک نهاد یا مؤسسه اعتبار دهنده جهت اعتباردهی به CB ها را دارند.

انجمن بین‌المللی اعتبار دهندگان ایزو

انجمن بین‌المللی اعتبار دهندگان ایزو در اصطلاح IAF نامیده می‌شود. IAF مخفف عبارت International Accreditation Forum می‌باشد. انجمن IAF بزرگترین و رسمی‌ترین نهاد در جهان می‌باشد و تمام AB های اعتبار دهنده به مراجع صدور گواهینامه ایزو عضو این نهاد می‌باشند. متقاضیان اخذ انواع گواهینامه‌های ایزو دقت لازم را بفرمایید که فقط یک نهاد رسمی بنام IAF در کل دنیا وجود دارد و‌ مرکزی بنام ASCB وجود ندارد.

استعلام اصالت گواهینامه ایزو چگونه انجام می‌شود؟

سازمان‌ها و شرکت‌های متقاضی دریافت گواهینامه ایزو هنگامی که قصد استعلام و ریجستر گواهینامه مورد نیاز خود را دارند ابتدا باید وارد سایت انجمن بین‌المللی اعتبار دهندگان به نشانی www.iaf.nu شوند و نام AB اعتبار دهنده به مرجع صدور گواهینامه مورد نظر خود را جستجو نمایند. بعد از اینکه از صحت استعلام AB مطمئن شدند در سایت نهاد اعتبار دهنده نام مرجع را باید جستجو کنند. پس نتیجه می‌گیریم هنگامی که AB اعتبار دهنده به یک CB عضو انجمن IAF باشد گواهینامه ایزو معتبر و اصیل می‌باشد.

مرجع صدور گواهینامه ایرانی NACI

سازمان ملی تأیید استاندارد ایران بعنوان مؤسسه اعتبار دهنده به مراجع صدور گواهینامه ایرانی می‌باشد. NACI علامت اختصاری سازمان ملی استاندارد ایران است. متقاضیان اخذ انواع گواهینامه‌های ایزو می‌توانند از طریق سامانه این سازمان اعتبار و اصالت مراجع صدور گواهینامه‌های ایرانی و داخلی را مشخص نمایند. ولی استعلام اعتبار و اصالت مراجع خارجی فقط از طریق همان سایت IAF انجمن بین‌المللی اعتبار دهندگان امکان پذیر می‌باشد.

اهمیت بررسی و استعلام گواهینامه‌های ایزو

اخذ انواع گواهینامه‌های ایزو بصورت کاملا معتبر و بین المللی مستلزم طراحی، اجرا و پیاده سازی مستندات تدوین شده از سوی سازمان استاندارد جهانی می‌باشد. هنگامی که مرجع صادر کننده معتبر نباشد مسلما نمی‌تواند مستندات لازم را برای سازمان بدرستی جمع آوری و اجرا نماید. از طرف دیگر هزینه اخذ گواهینامه معتبر بالا می‌باشد و این منصفانه نیست که برای یک گواهی ایزو بدون اعتبار و اصالت چنین هزینه‌ای سازمان بپردازد. از طرف دیگر اکثر سازمان‌های بزرگ و معتبر بجهت ورود به بازارهای بین المللی بدنبال دریافت گواهینامه ایزو می‌آیند و هنگامی که برای صادرات تولیدات و محصولات خود گواهی را جهت اثبات کیفیت مجموعه خود ارائه می‌دهند متأسفانه با اخبار اصیل نبودن گواهینامه خود مواجه می‌شوند و این برای یک مجموعه بسیار ناخوشایند همراه با ضرر و زیان جبران ناپذیر می‌باشد. پس بررسی و استعلام از صحت گواهینامه‌های ایزو بسیار مهم می‌باشد.

مرکز امکان ثبت بعنوان یک مرکز با سابقه در زمینه اخذ انواع گواهینامه‌های ایزو آماده ارائه خدمات و مشاوره رایگان جهت نحوه استعلام و ریجستر گواهینامه‌های ایزو می‌باشد. حتی اگر قصد دریافت گواهینامه ایزو را از طرف مرکز امکان ثبت ندارید کمک برای بررسی و استعلام گواهینامه خود را از طرف مشاوران و کارشناسان ما دریافت نمایید.

 

Instagram.Icons LearnParsi 1صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید

گواهینامه های مهم

نحوه ی اخذ گواهینامه گواهی نامه ایزو ISO و HSE و CE و IMS و رتبه گرید انفورماتیک IT پیمانکاری

media/k2/items/src/873514e130e46a244b5aae0b135db01f.jpg
  نحوه اخذ گواهینامه ایزو نحوه اخذ
media/k2/items/src/ea82697ed9755e975f3c7d735db2070c.jpg
نحوه اخذ گواهینامه HSE نحوه اخذ و دریافت گواهی
media/k2/items/src/05a977f75c8bd421cf67e35678973f79.jpg
نحوه اخذ گواهینامه CE اتحادیه اروپا نحوه اخذ
media/k2/items/src/71ab1197965a26d2e4379f8b23c36ebb.jpg
نحوه اخذ گرید و رتبه پیمانکاری و انفورماتیک نحوه
Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family