چاپ
برچسب ها ایزو   ISO   ایزو9001   ISO9001   استاندارد ایزو   گواهینامه   گواهی نامه ایزو   ازکجا ایزو بگیریم   اخذ ایزو   گواهینامه ایزو   دزیافت ایزو  
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

چطوری گواهینامه ایزو ISO 9001 بگیرم؟

چگونه می توان گواهینامه ISO 9001 را دریافت کرد؟

گواهینامه ISO 9001 استاندارد طلایی بین المللی برای سیستم مدیریت کیفیت (QMS) است. کسب این گواهینامه مزایای زیادی دارد، از افزایش کارایی گرفته تا افزایش اعتبار نزد مشتریان یا شرکای بالقوه.

اما گواهینامه ISO به چه معناست و چگونه آن را کسب می کنید؟

استانداردهای ISO چیست؟

سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) یک سازمان بین‌المللی غیردولتی است که استانداردهایی را برای تضمین کیفیت، ایمنی، کارایی و/یا سازگاری در زمینه‌های مختلف فناوری و تولید ایجاد می‌کند.

برخی از استانداردهای ISO کدها یا اندازه‌گیری‌های رایجی را برای ارتباط آسان‌تر تنظیم می‌کنند، مانند سرعت فیلم ISO در عکاسی یا نوع فایل ISO که ذخیره‌سازی دیسک فشرده را فعال می‌کند.

استانداردهای دیگر انتظاراتی را برای چگونگی انجام کارها در یک صنعت خاص یا دستیابی به یک هدف مشخص تعیین می کنند. اینها همه چیز را از امنیت اطلاعات گرفته تا ایمنی مواد غذایی و مدیریت زیست محیطی را پوشش می دهند.

امروزه بیش از 23000 استاندارد ISO در حال استفاده است. هر استاندارد توسط کمیته ای متشکل از کارشناسان فنی بین المللی که از 165 کشور عضو تشکیل شده است، توسعه و مدیریت می شود.

داشتن گواهینامه ISO به چه معناست؟

خب، رسما، "ISO Certified" هیچ معنایی ندارد. استانداردهای ISO مختلف بسیار زیادی وجود دارد که شما باید یک خانواده یا شماره استاندارد ISO را برای معنی هر عبارت مشخص کنید.

با این حال، هنگامی که به یک استاندارد متصل شد، "ISO Certified" اغلب به عنوان خلاصه برای یکی از دو سناریو استفاده می شود:

   سازمانی که ثابت کرده است به استاندارد ISO پایبند است

   فردی که واجد شرایط انجام نوع خاصی از ممیزی ISO است

از نظر فنی، فقط سازمان ها می توانند گواهی ISO را دریافت کنند، بنابراین اولین تعریف، تعریف مناسب است.

چگونه می توان گواهی ISO را دریافت کرد؟

سازمان بین المللی استاندارد به سازمان ها گواهی نمی دهد. ISO فقط استانداردها را تنظیم و حفظ می کند. ممیزی، گواهی و اعتبار سنجی همه توسط طرف های دیگر انجام می شود.

هنگامی که یک سازمان معتقد است که معیارهای استاندارد ISO را برآورده می کند، یک شخص ثالث معتبر را برای ممیزی آنها و صدور گواهینامه ISO استخدام می کند. به این اشخاص ثالث، ثبت کننده ها یا شرکت های صدور گواهینامه ISO می گویند.

هر ثبت کننده ای که استخدام می کنید باید به درستی اعتبار داشته باشد. از طریق انجمن بین المللی اعتباربخشی (IAF)، سازمانی که دست در دست ISO کار می کند، به دنبال اعتبار بگردید. صدور گواهینامه از طریق یک ثبت کننده معتبر IAF به طور جهانی پذیرفته و به رسمیت شناخته می شود. ثبت‌کنندگان سایر نهادهای اعتباربخشی ممکن است نباشند.

سازمان بین المللی استاندارد سازی خانواده 9000 چیست؟

گواهینامه QMS که قبلاً به آن اشاره کردیم در خانواده استانداردهای ISO 9000 قرار دارد. این یکی از محبوب ترین و گسترده ترین استانداردهای ISO است که بیش از یک میلیون سازمان دارای گواهینامه در سراسر جهان دارد.

استاندارد ISO 9000 (که همنام خانواده ISO 9000 است) واژگان و همچنین 7 اصل مدیریت کیفیت را که استانداردهای ISO بر اساس آنها ساخته شده اند، بیان می کند. اینها شامل تمرکز بر مشتری و تعهد به بهبود مستمر است.

ISO 9001 یک نقشه جهانی برای توسعه یک QMS موفق بر اساس آن اصول ایجاد می کند. صرف نظر از اندازه سازمان، صنعت یا وضعیت انتفاعی، استاندارد ISO 9001 اعمال می شود.

استانداردهای دیگر در سری 9000 ISO 9004 است که چگونگی حفظ بهبود کیفیت را توصیف می کند و ISO 19011 که چگونگی اطمینان از انطباق سیستم مدیریت با دستورالعمل های ISO را بیان می کند. به عبارت دیگر، ISO 19011 بیشتر در مورد نحوه ممیزی یک QMS است تا در مورد خود QMS.

ISO 9001 تنها استانداردی است که الزامات را برای سازمان ها تعیین می کند. این بدان معناست که وقتی QMS یک سازمان گواهی ISO را دریافت می کند، عبارت صحیح "ISO 9001 Certified" است.

داشتن گواهینامه ISO 9001 به چه معناست؟

گواهینامه ISO 9001 یک سیگنال بین المللی شناخته شده است که یک سازمان متعهد به تضمین کیفیت است. مشتریان بالقوه می توانند فرض کنند که فرآیندهای QMS را برای اطمینان از سطح بالایی از رضایت دارند.

مانند سایر برنامه های ISO، گواهینامه ISO 9001 داوطلبانه است. هیچ الزام قانونی یا قانونی وجود ندارد - در واقع، به دلیل هزینه اضافی، برخی از سازمان ها بدون درخواست گواهینامه از دستورالعمل های ISO 9000 استفاده می کنند.

با این حال، در برخی صنایع، گواهینامه ISO 9001 تقریباً جهانی است، بنابراین رقابت بدون آن دشوار است. این در مورد صنعت خودرو صادق است.

علاوه بر این، قراردادهای دولتی و سازمان های شریک بالقوه ممکن است از شما بخواهند که گواهینامه ISO 9001 مورد تایید IAF را داشته باشید.

مراحل دریافت گواهینامه ISO 9001

هر QMS متفاوت است و هر شرکتی محل شروع متفاوتی دارد. بنابراین، هر سفر صدور گواهینامه کمی متفاوت است. صرف نظر از این، طرح کلی یکسان خواهد بود.

مرحله 1: تصمیم بگیرید که گواهینامه ISO 9001 را دریافت کنید

پیاده سازی یک QMS منطبق با ISO یک کار بزرگ است و فرآیند صدور گواهینامه می تواند طولانی و پرهزینه باشد.

قبل از سفر، همه باید سوار شوند، از C-suite گرفته تا کارکنان خط اول.

این امر به ویژه برای نسخه فعلی استاندارد، ISO 9001:2015 صادق است. در گذشته، شما می‌توانستید گواهینامه را فقط با داشتن مدارک برش کوکی به دست آورید، اما جدیدترین نسخه بر آنچه که مردم واقعاً انجام می‌دهند، نه فقط بر آنچه که یادداشت کرده‌اند، تأکید می‌کند. ISO 9001:2015 همچنین مستلزم مشارکت فعال رهبری سازمان است.

برای تصمیم گیری آگاهانه، به کمک شخصی نیاز دارید که استانداردهای ISO 9000 و فرآیند ساخت یک سیستم موثر را درک کند.

برخی از سازمان‌ها انتخاب می‌کنند تا با تخصص خارجی قرارداد ببندند، در حالی که برخی دیگر منابع داخلی را تشکیل می‌دهند. این می تواند به معنای استخدام فردی با تجربه ISO باشد، یا می تواند به معنای فرستادن یک کارمند موجود برای آموزش ISO باشد.

مرحله شماره 2: QMS سازگار با ISO خود را بسازید و اجرا کنید

کمی فریبنده است که آن را یک مرحله واحد بنامیم، زیرا در واقع بسیاری از مراحل مرتبط به هم هستند، از جمله:

جمع آوری اطلاعات : شناسایی فرآیندهای اصلی، تعریف عملکرد ایده آل، تکمیل تجزیه و تحلیل شکاف، انجام تجزیه و تحلیل ریسک، ایجاد روش هایی برای اندازه گیری پیشرفت و موارد دیگر.

آموزش ISO : آموزش ممیزان داخلی برای پیاده سازی و ممیزی سیستم، آموزش کافی به مدیران که بتوانند نتایج را تسهیل کنند، و به کارکنان کمک می کند تا دلایل همه تغییرات آینده را درک کنند.

   شروع استانداردسازی : توسعه و/طراحی مجدد فرآیندها، مستندسازی SOPها، ایجاد یک سیستم گزارش دهی برای فرآیندهای QMS

   اعمال تغییرات : بازآموزی کارکنان، اطمینان از مطابقت رویه با اسناد، اصلاح رویه ها و اسناد در صورت نیاز

شما حداقل یک چرخه کامل تولید را با سیستم جدید می خواهید. در بسیاری از موارد، همزمان با یادگیری و تنظیم، به چرخه های تولید متعددی نیاز خواهید داشت.

مرحله سوم: انجام ممیزی داخلی

هدف ممیزی داخلی ممیزی اثربخشی سیستم مدیریت کیفیت شما و بررسی میزان رعایت استانداردهای ISO است. بر اساس نتایج ممیزی داخلی خود، ممکن است نیاز به اجرای اقدامات اصلاحی، تنظیم فرآیندها و به روز رسانی اسناد داشته باشید.

مرحله چهارم: ثبت نام برای گواهینامه ISO 9001

هنگامی که مطمئن شدید که QMS شما الزامات ISO 9001:2015 را برآورده می کند، از طریق یک ثبت کننده معتبر، یک ممیزی خارجی ترتیب می دهید. اگر همه چیز خوب پیش برود، آنها گواهینامه شما را صادر می کنند.

مرحله پنجم: به بهبود و تمدید گواهینامه خود ادامه دهید

تمدید گواهینامه ISO 9001 داوطلبانه است، اما برای درخواست گواهینامه باید حداقل هر 3 سال یک بار وضعیت خود را تمدید کنید. از آنجایی که استاندارد ISO 9001 نیاز به بهبود مستمر دارد، تا زمانی که سیستم را ادامه داده باشید، صدور گواهینامه مجدد نباید دشوار باشد.

 

Instagram.Icons LearnParsi 1صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید