ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

نحوه دریافت گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱

نحوه دریافت گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱

تعریف سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو ۱۴۰۰۱

گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ تحت عنوان سیستم مدیریتی زیست محیطی بعد از گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ سیستم مدیریت کیفیت دومین و مهمترین استانداردی است که مورد استقبال اکثر سازمان‌ها و شرکت‌ها مخصوصاً سازمانهای بزرگ و بین المللی قرار گرفته است. سیستم مدیریت زیست محیطی در تمام سازمانهای صنعتی چه تولیدی و چه خدماتی صرف نظر از حجم و اندازه و نوع فعالیت می‌تواند طراحی و اجرا شود. استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ قوانین و دستورالعمل‌های بین المللی می‌باشد که به جهت حفظ و صیانت از محیط زیست و کاهش خطرات و اثرات نامطلوب ناشی از آلاینده ها و پسماندها در محیط زیست ایجاد شده است. در واقع سازمان استاندارد جهانی قوانین و الزامات این استاندارد را طوری تهیه و تنظیم نموده است که اجرای آنها منجر به شناسایی عوامل آلوده کننده می‌شود. عوامل آلوده کننده می‌توانند پسماند کارخانه‌های صنعتی و تولیدی باشند که به آب رودخانه ها و دریاها ریخته می‌شوند و جان آبزیان و موجودات زنده در آب را خطر می‌‌اندازند. همچنین آلودگی هوا می‌تواند جان تمامی موجودات زنده از گیاهان گرفته تا حیوانات و انسانها را به خطر اندازد. همچنین آلوده کردن خاک و ریختن زباله‌ها و پسماند‌های سمی در میان کوه و بیابان‌ها چرخه زندگی را در این محیط‌ها مختل کرده و باز هم جان موجودات زنده به خطر افتاده می‌شود و هم موجب فرسایش خاک و زمین و از بین رفتن زیبایی طبیعت خواهد شد در واقع می توان گفت منابع آلوده کننده اثرات و پیامدهای بسیار ناگواری را بر جای می‌گذارند. بنابراین گواهینامه سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو ۱۴۰۰۱ موجب شناسایی تمام پیامدها و عوامل آلوده کننده می‌شود و با اجرای قوانین و الزامات درست و کاربردی به نگهداری صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی کمک بسیار زیادی خواهد شد.

 

هدف از اجرای یک سیستم مدیریت زیست محیطی ایزو ۱۴۰۰۱

هدف اصلی یک سازمان از اجرای الزامات سیستم مدیریت زیست محیطی در مجموعه اجرای یک روش سیستماتیک می‌باشد که بتواند پایداری و توسعه مداوم شرکتش را تضمین نماید. در واقع یک مدیر آگاه بعد از اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۱ به دنبال اخذ گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ می‌رود تا با پیشگیری و کاهش اثرات نامطلوب از محیط زیست محافظت نماید. هدف از اجرای سیستم مدیریت زیست محیطی می‌تواند کاهش مصرف مواد و منابع طبیعی باشد و در نهایت در مصرف انرژی صرفه جویی شود. همچنین با جلوگیری از کارهای تکراری و پرهزینه و با کاهش ضایعات و روش‌های صحیح بازیافت سودآوری افزایش پیدا می‌کند. چنانچه سازمانی بر رعایت اصول رفتار با محیط اطرافش پایبند باشد مسلماً از شکایت افراد ساکن در اطرافش راحت می‌شود و از پرداخت جریمه معاف می‌گردد. حضور موفق سازمانها در بازارهای داخلی و بین المللی به دلیل رعایت اصول نگهداری از محیط زیست پررنگ تر می‌گردد. سیستم مدیریت زیست محیطی موجب افزایش عملکرد زیست محیطی می‌گردد که منجر به افزایش محبوبیت و جلب اعتماد و رضایت مشتریان و مصرف کنندگان می‌گردد و در نهایت با سودآوری بیشتر، رشد و توسعه پایدار مجموعه محقق می‌گردد.

 

عوامل دریافت گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ سیستم مدیریت زیست محیطی

عوامل و دلایل بسیار زیادی هستند که باعث درخواست گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ از طرف سازمانها و شرکتها می‌شود. حضور در مناقصات و آماده سازی گواهینامه سیستم مدیریت زیست محیطی در کنار گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت و سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی برای دستیابی به گواهینامه سیستم مدیریت یکپارچه IMS یکی از عوامل درخواست گواهینامه ایزو ۱۴۰۰۱ می‌باشد. عوامل دیگری همچون تقویت برند و بازاریابی بهتر و جلب رضایت و اعتماد مشتریان و مصرف کنندگان با توجه به تعهدات سازمان مربوطه نسبت به حفظ و نگهداری از محیط زیست و ایجاد ارزش برای سازمان هم در بازارهای داخلی و هم در بازارهای جهانی و کاهش هزینه‌های اضافی و گزاف و افزایش بهره‌وری و سود آوری بیشتر از جمله عواملی هستند که سازمان‌ها و انواع مشاغل و صنایع مرتبط با زنجیره طبیعت و منابع طبیعی را بدنبال دریافت گواهینامه ترغیب می‌نماید.

 

تعریف QMS و EMS چیست؟

سیستم مدیریت کیفیت یا همان Quality Manegment systems در واقع پیاده سازی ISO 9001 در یک سازمان می‌باشد. سیستم مدیریت زیست محیطی یا همان Environmental Manegment systems در واقع پیاده سازی ISO 14001 در یک مجموعه می‌باشد. هنگامی که سازمانی دو استاندارد ایزو ۱۴۰۰۱ و ایزو ۹۰۰۱ در مجموعه‌اش اعمال نماید می‌تواند با افزایش سطح کیفیت محصولات و خدماتش و با رعایت اصول مهم ملی و بین المللی در حوزه حفاظت از محیط زیست وجود و احرای دو سیستم QMS و EMS را محرز گرداند.

 Instagram.Icons LearnParsi 1صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید

گواهینامه های مهم

نحوه ی اخذ گواهینامه گواهی نامه ایزو ISO و HSE و CE و IMS و رتبه گرید انفورماتیک IT پیمانکاری

media/k2/items/src/873514e130e46a244b5aae0b135db01f.jpg
  نحوه اخذ گواهینامه ایزو نحوه اخذ
media/k2/items/src/ea82697ed9755e975f3c7d735db2070c.jpg
نحوه اخذ گواهینامه HSE نحوه اخذ و دریافت گواهی
media/k2/items/src/05a977f75c8bd421cf67e35678973f79.jpg
نحوه اخذ گواهینامه CE اتحادیه اروپا نحوه اخذ
media/k2/items/src/71ab1197965a26d2e4379f8b23c36ebb.jpg
نحوه اخذ گرید و رتبه پیمانکاری و انفورماتیک نحوه
Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family