ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

ISO certificate

گواهینامه ایزو فاقد اعتبار و معتبر

گواهینامه‌ ISO چیست؟

سازمان ISO یا سازمان استاندارد جهانی مؤسسه‌ای است که تمامی نمایندگان مؤسسات استانداردسازی در کل دنیا عضو این سازمان جهانی می‌باشند. ساختمان و محل برگزاری جلسات سازمان ایزو در شهر ژنو سوئیس می‌باشد. تصمیمات اصلی این سازمان وضع استانداردهای کلی و جزئی برای هماهنگی تمام استانداردهای متفرقه در جهان می‌باشد. در واقع سازمان استاندارد جهانی به جهت هماهنگ سازی و یکدست کردن انواع استانداردهای مختلف بوجود آمده است. گواهینامه ISO در واقع مدرکی است که از طرف سازمان ایزو بوجود آمده است و نشان می‌دهد و اثبات می‌کند که سازمان‌ها و شرکت‌ها تمامی قوانین و الزامات استاندارد مورد نیازشان را در سطح مجموعه خود بطور کامل طراحی و اجرا و پیاده سازی نموده‌اند.

مراجع صدور گواهینامه‌های ایزو کدامند؟

مراجع صدور گواهینامه ایزو را اصطلاحا CB می‌نامند. CB مخفف عبارت Certification Body می‌باشد. مراجع صدور گواهینامه ایزو در واقع مراکزی هستند که از طرف یک نهاد رسمی و قانونی در کشور خود مورد تأیید قرار می‌گیرند و مجوز صدور انواع گواهینامه‌های ایزو از طرف سازمان ایزو را دارند. البته یکسری مراجع صدور گواهینامه ایزو هستند که تحت نظارت هیچ نهاد و ارگانی نیستند و بطور مستقل کار می‌کنند. بطور کلی می‌توان گفت در هر کشوری تعداد زیادی مراجع بین المللی و رسمی و مراجع خصوصی فعالیت می‌کنند.

نهادها و‌ مؤسسات اعتبار دهنده به مراجع صدور گواهینامه ایزو کدامند؟

تمامی کشورهایی که عضو سازمان ISO هستند یک نهاد رسمی و دولتی بعنوان مراکز Accreditation Body در کشور خود دارند. مؤسسات اعتبار دهنده در اصطلاح AB نامیده می‌شوند. وظایف AB ها اعتباردهی به مراجع صدور گواهینامه ایزو یا همان CB ها را دارند. AB ها نیز به دو دسته تقسیم می‌شوند. یکسری AB ها بصورت رسمی و دولتی به مراجع صدور گواهینامه ایزو اعتبار دهی می‌کنند و یکسری AB ها بصورت خصوصی فعالیت می‌کنند. نهاد اعتبار دهنده به مراجع صدور ایرانی نهاد NACI مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران می‌باشد.

انجمن اعتبار دهندگان بین المللی IAF

انجمن اعتبار دهندگان بین المللی در اصطلاح IAF نامیده می‌شود. این انجمن بعنوان بزرگترین و رسمی‌ترین نهاد بین‌المللی در دنیا فعالیت می‌کند. تمامی مؤسسات اعتبار دهنده به مراجع صدور گواهینامه ایزو به جهت اینکه بصورت قانونی و معتبر فعالیت کنند باید عضو انجمن اعتبار دهندگان بین‌المللی باشند. لازم است کاربران محترم بدانند که IAF تنها نهاد رسمی مربوط به گواهینامه‌های ایزو می‌باشد و سازمان ASCB نهاد رسمی و قانونی دیگری جهت معرفی مراجع صدور و نهادهای اعتبار دهنده نیست.‌

بررسی اعتبار و اصالت گواهینامه ISO بین المللی

گواهینامه ایزو بین‌المللی مربوط به مراجعی می‌شود که بصورت رسمی و قانونی فعالیت می‌کنند و تمامی قوانین و دستورالعمل‌های سازمان استاندارد جهانی را جز به جز طراحی و اجرا می‌نمایند. هنگامی که مؤسسه اعتبار دهنده به مراجع صدور گواهینامه ایزو عضو انجمن اعتبار دهندگان بین المللی باشد در واقع گفته می‌شود گواهینامه ایزو صادر شده بین‌المللی و اصیل می‌باشد. در اصطلاح ایزو هنگامی که AB یک CB عضو IAF باشد گواهینامه ایزو سطح اعتباری بالا و بین المللی خواهد داشت. شما متقاضیان محترم جهت بررسی و اعتبار گواهینامه ایزو مربوطه باید ابتدا وارد سایت IAF بنام WWW.IAF.NU شوید و ابتدا نام AB مرجع صدور گواهینامه ایزو را در لیست انجمن بیایید بعد از اینکه از صحت اعتبار AB مطمئن شدید وارد سایت AB مربوطه شوید و نام مرجع صادر کننده را بیابید در صورت وجود نام مرجع در لیست از اعتبار و اصالت گواهینامه ایزو مورد نظر خود اطمینان حاصل کنید.

تفاوت گواهینامه بین‌المللی و معتبر ایزو با گواهینامه داخلی و نامعتبر ایزو

گواهینامه ایزو با سطح اعتبار بالا از طرف مراجع بین المللی که AB آن‌ها عضو انجمن اعتبار دهندگان بین المللی بنام IAF هستند صادر می‌شود. در این نوع گواهینامه‌ باید تمام مستندات مربوط به استاندارد مورد نظر در سطح مجموعه طراحی، اجرا و پیاده سازی شود و با ممیزی کارشناسان مورد تأیید بازرسان مرجع صدور گواهینامه ایزو قرار بگیرد. سازمان‌ها و شرکت‌های متقاضی چنانچه اهداف بلندی همچون کسب رضایت مشتریان و تسلط بر بازارهای داخلی و جهانی را دارند باید حتما گواهینامه‌های معتبر بین المللی ایزو را دریافت نمایند. گواهینامه‌های داخلی ایزو از طرف مراجع صدور داخلی و خصوصی صادر می‌شوند. مراجع خصوصی یا AB اعتبار دهنده ندارند یا اگر دارند AB آن‌ها عضو انجمن IAF نیست. مراجع این نوع گواهینامه‌ها بعلت اینکه ملزم به رعایت قوانین و الزامات سازمان استاندارد جهانی نیستند و بازرس و مجموعه‌ای نیست که بر روی کارشان نظارت داشته باشد گواهینامه‌های ایزو را بدون مقید بودن به طراحی و اجرا و پیاده سازی مستندات ارائه می‌دهند. اکثر سازمان‌ها و شرکت‌هایی که قصد شرکت در مناقصات را دارند بدنبال گرفتن گواهینامه داخلی ایزو می‌آیند البته در صورتیکه که کارفرمایان مناقصات در لیست مدارک لازم نامی از اعتبار بین المللی و یا داخلی بودن گواهینامه نبرده باشند. گواهینامه‌های داخلی به علت نداشتن پیاده سازی مستندات و مرحله انجام ممیزی و بازرسی در مدت زمان کوتاهی آماده می‌گردند.

مرکز امکان ثبت بعنوان بزرگترین و معتبرترین مرکز مشاوره و اطلاع رسانی در حوزه ایزو مسلط و آگاه به تمام گواهینامه‌های معتبر و فاقد اعتبار می‌باشد و با بهره گیری از بهترین مشاوران و کارشناسان مجرب در حوزه ایزو بهترین خدمات را همراه با مشاوره رایگان به متقاضیان محترم ارائه می‌دهد.

 

Instagram.Icons LearnParsi 1صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید

 

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید

گواهینامه های مهم

نحوه ی اخذ گواهینامه گواهی نامه ایزو ISO و HSE و CE و IMS و رتبه گرید انفورماتیک IT پیمانکاری

media/k2/items/src/873514e130e46a244b5aae0b135db01f.jpg
  نحوه اخذ گواهینامه ایزو نحوه اخذ
media/k2/items/src/ea82697ed9755e975f3c7d735db2070c.jpg
نحوه اخذ گواهینامه HSE نحوه اخذ و دریافت گواهی
media/k2/items/src/05a977f75c8bd421cf67e35678973f79.jpg
نحوه اخذ گواهینامه CE اتحادیه اروپا نحوه اخذ
media/k2/items/src/71ab1197965a26d2e4379f8b23c36ebb.jpg
نحوه اخذ گرید و رتبه پیمانکاری و انفورماتیک نحوه
Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family