ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

FSSC22000

گواهینامه FSSC 22000

گواهی نامه FSSC 22000 (سیستم ایمنی غذا) یک گواهینامه بین المللی معتبر جهت ایمنی مواد غذایی در حوزه تولید مواد غذایی و خوراکی ها وانواع نوشیدنی ها میباشد. حال این سؤال مطرح میشود که چرا درصنایع غذایی استاندارد FSSC 22000 جاگزین استاندارد ISO 22000 شد؟ سازمان GFSI یا همان سازمان ابتکار جهانی مواد غذایی بدلیل وجود برخی نقص ها و ایرادات دراستاندارد ISO 22000 مانندPRP ها این استاندارد رامورد تأیید قرار نداد و باکمک چند سازمان استاندارد جدیدی راایجاد کردند و منتشر کردند و سازمان GFSI هم درنهایت درسال ۲۰۱۰ میلادی استاندارد تهیه شده رامعرفی کرد و گواهینامه FSSC 22000 قابلیت صدور راپیدا کرد. مسلما این استاندارد هم مانند دیگر استانداردهای سازمان جهانی باتوجه به پیشرفت علم و تکنولوژی مورد ویرایش قرار میگیرد و در سالهای آتی نسخه جدیدتری از آن منتشر میشود.

گواهینامه FSSC 22000 استانداردی است که توانسته تعداد زیادی از استانداردهای مورد تأیید درسازمان GFSI رابایکدیگر ادغام و یکدست کند.

گواهینامه FSSC 22000 الزامات و دستورالعملهایی رابرای یک سازمان جهت توسعه و پیاده سازی و اداره وبقاء یک سیستم مدیریت ایمنی غذایی شناخته شده توسط GFSI را تعیین می‌کند.گواهینامه FSSC 22000 ثابت میکند که کلیه سیستمهای ایمنی مواد غذایی سازمان متقاضی بطور کامل و صحیح باتمام نیازهای استاندارد FSSC 22000 همخوانی دارد. پایه و بنیان استاندارد FSSC 22000 ، استاندارد ISO 22000 می‌باشد و بصورت کامل و دقیق با سیستمهای مدیریتی دیگری ازقبیل ISO 9001 (سیستم مدیریت کیفیت ) ، ISO 14001 ( سیستم مدیریت زیست محیطی) ، ISO 45001 (سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای ) یکدست و یکپارچه میگردند و درکنار هم بعنوان اجزاء اصلی و مهم توانمندی‌های هر سازمان تولید کننده مواد غذایی محسوب میشوند و درکنار هم سطح کیفیت و ایمنی مواد غذایی سازمان را بالا می‌برند.

گواهینامه FSSC 22000 هم به تقاضای مشتریان وهم به نهادهای نظارتی و بازرسی پاسخ میدهد و راهی را به سازمانها ارائه میدهد تا بتوانند با یک سیستم مدیریت جامع و همه جانبه و منطبق با قوانین و الزامات ایمنی مواد غذایی خود رادرسطح بین المللی نشان دهد. استاندارد FSSC 22000 تمام مراحل و فرآیندهایی را که به صورت مستقیم و غیر مستقیم به زنجیره تولید مواد غذایی و درنهایت محصول مرتبط میشوند را طراحی کرده و‌مد نظر میگیرد. درواقع این استاندارد مانند یک سایه بان و‌ چتر ایمنی برای همه افراد و بخش ها عمل میکند و امر آموزش دراین استاندارد و‌طراحی و اجرا و مستند سازی و ممیزی مدیریت ایمنی مواد غذایی راآسانتر میکند.

گواهینامه FSSC 22000 یک ساختار هدفمند برای یک مدیریت اثر گذار بر روی مسئولیتهای ایمنی مواد غذایی سازمان را فراهم میکند و همچنین نشان دهنده این است که سازمان متقاضی دارای یک سیستم مدیریت ایمنی در مواد و محصولات غذایی می‌باشد و منطبق باالزامات و قوانین مشتریان و مصرف کنندگان می‌باشد. تولید کنندگان و تأمین کنندگان هم باید منطبق بر این قوانین و الزامات عمل کنند. الزامات اضافی تشریح شده عبارتند از:

تولید کنندگان و صاحبان صنایع غذایی باید صورت جلسه ای ازقوانین و مسائل حقوقی و موارد خارج از ازسازمان را که باایمنی مواد غذایی سر وکار دارد اعم از مواد اولیه ، عرضه و تقاضای خدمات و تولید و‌توزیع مواد غذایی را تنظیم کند و آماده داشته باشد و همچنین کدهای عملیاتی از هرقسمت از فرآیندها راکه مربوط به ایمنی مواد غذایی و الزامات و قوانین مشتریان مربوط به ایمنی مواد غذایی و سایر الزامات دیگر که با ایمنی مواد غذایی مرتبط میشود را مشخص کنیم و آنها را اجرا نماییم .

سیستم ایمنی درمواد غذایی ایجاد شده باید منطبق با همان الزامات و نیازها باشد و از منطبق شدنشان مطمئنم گردیم .

سازمان تولید کننده مواد غذایی باید مطمئن شود که تمام خدماتی که درسازمان انجام میشود حتی تسهیلات آب، برق و گاز و حمل و توزیع مواد غذایی و .. که ممکن است برروی ایمنی مواد غذایی تأثیر بگذارد را مد نظر بگیرند و الزامات و دستورات مشخص شده ای باشند که درمستندات از آنها استفاده شود و به اندازه مورد نیاز برای انجام تجزیه و تحلیل در انطباق با الزامات یا همان PAS_220:2008 قابلیت مدیریت کردن را داشته باشند.

در آخر نتیجه میگیریم که تولید کننده مواد و محصولات غذایی باید برروی کار کارکنان و پرسنل خود دراجرای صحیح و درست و اصول ایمنی درمواد غذایی نظارت داشته باشند و فعالیتهای درست آنها را ضمانت کند.

سازمانها و تولید کنندگان مواد غذایی که بدنبال دریافت گواهینامه FSSC 22000 هستند باید بدانند که این استاندارد دامنه کاربردی بسیار وسیعی دارد و هر سازمانی با هر حجم و‌وسعتی دربر می‌گیرد . سازمانهای درخواست کننده گواهینامه FSSC 22000 عبارتنداز:

سازمانهای تولید کننده محصولات حیوانی فاسد شدنی مانند: بسته بندی گوشت، مرغ و تخم مرغ و محصولات انواع ماهی و مواد لبنیاتی

سازمانهای تولید کننده محصولات گیاهی فاسد شدنی مانند: میوه های تازه بسته بندی شده ، میوه های کنسرو شده و سبزیجات کنسرو شده و سبزیجات تازه بسته بندی شده

سازمانهای تولید کننده محصولات باعمر مفید طولانی و تاریخ دار: محصولات کنسرو شده ، انواع نوشیدنی ها ، آب آشامیدنی ، نوشابه ، ماکارونی، آرد، شکز، نمک، بیسکوییت و روغن

سازمانهای تولید کننده مواد و ترکیبات غذایی

جهت دریافت و اخذ گواهینامه FSSC 22000 سازمانها باید به سمت استفاده یکدست و یکپارچه ای از استانداردهای مورد قبول سازمان غذایی جهانی بروند و باپیاده کردن یک استاندارد ایمن و یکدست سازمان راجهت انجام ممیزی آماده کنند و پس از گرفتن تأییدیه ازسوی مراجع صادر کننده مورد تأیید بین المللی ، گواهینامه FSSC22000 رادریافت نمایند.

استاندارد FSSC22000 را میتوان ازشرکتهایی دریافت کنیم که درسایت FSSC 22000 بعنوان یک مرجع صدور معرفی شده اند ولی چون اکثرا بدلیل وجود تحریم های اقتصادی و مالی و نبود تقاضا در ایران کار نمی‌کنند و ممیز این مراجع درخارج از کشور هستند و ازنظر هزینه بسیار گران هستند و تقریبا میتوان گفت گرفتن گواهی از این شرکتها ممکن نیست. همچنین میتوان استاندارد FSSC 22000 راتوسط تمام مراجع (CB ) ها دریافت کنیم به شرطی که مرجع مورد نظر تأییدیه صدور گواهینامه FSSC 22000 راداشته باشد‌.

نظرات (0)

تاکنون هیچ نظری ارسال نشده است

نظرات خود را ارسال کنید

  1. ارسال نظر به عنوان میهمان ثبت نام یا ورود به حساب کاربری
پیوست ها (0 / 3)
کوقعیت خود را به اشتراک بگذارید

گواهینامه های مهم

نحوه ی اخذ گواهینامه گواهی نامه ایزو ISO و HSE و CE و IMS و رتبه گرید انفورماتیک IT پیمانکاری

media/k2/items/src/873514e130e46a244b5aae0b135db01f.jpg
  نحوه اخذ گواهینامه ایزو نحوه اخذ
media/k2/items/src/ea82697ed9755e975f3c7d735db2070c.jpg
نحوه اخذ گواهینامه HSE نحوه اخذ و دریافت گواهی
media/k2/items/src/05a977f75c8bd421cf67e35678973f79.jpg
نحوه اخذ گواهینامه CE اتحادیه اروپا نحوه اخذ
media/k2/items/src/71ab1197965a26d2e4379f8b23c36ebb.jpg
نحوه اخذ گرید و رتبه پیمانکاری و انفورماتیک نحوه
Template Settings

Color

For each color, the params below will give default values
Black Blue Brow Green Cyan

Body

Background Color
Text Color
Layout Style
Select menu
Google Font
Body Font-size
Body Font-family