درخواستهای پر بازدید
- ایزو چیست؟
- ISO 22000
- ISO 29001
- ISO 27001
- ISO 21500
- ISO 20000
- ISO 45001
- ISO 9001
- ISO 10004
- ISO 14001
- ISO 10002
- ISO 31000
- ISO 10001
- IMS
- ISO 17025
- ISO 15189
- ISO 29990
- سایت ایزو
- ISO 10015
- ISO13485
- اخذ ایزو فوری
- رتبه انفورماتیک
- رتبه پیمانکاری
- ISO 17021
- ISO 3632
- ISO 10668
- ISO 10003
- ISO 10006
- گواهینامه ایزو ارزان
- ISO 26000
مقاله مطلب ایزو ISO و CE و HSE
- توضیحات
- تاریخ ایجاد در 09 آذر 1399
- بازدید: 1993
گواهینامه ایزو 30401
ISO 30401 بمعنای استاندارد سیستم مدیریت دانش میباشداین استاندارد دارای قابلیت صدور گواهینامه و مدرک میباشد. سیستم مدیریت دانش به راه حلهای سازمان ها که دانش راایجاد و مورد استفاده قرار میدهند نظم میدهد. سیستم مدیریت دانش استانداردی میباشد که تاکنون استانداردی جهانی شبیه آن منتشر نشده است. جهت موفقیت و پیشرفت درمدیریت دانش یکسری مسائل هستند که باید شناسایی و رفع شوند. موانعی همچون : ازبین بردن برداشت غلط و نادرستی که بیان میکند فقط باگرفتن گواهینامه و خرید فناوری و دانش میتوانیم ارزش افزوده مدیریت دانش رابالا ببریم و مانع دیگر اختلاطهای مکرر وزیاد درسیستم مدیریت اطلاعات.
محتوای گواهینامه ایزو ۳۰۴۰۱
محتوای اساسی استانداردISO 30401 بدنبال پایه ریزی درست و اصل سیستم مدیریت دانش بوده است. این محتوا شامل: الف) سازمانهایی رابدنبال بهینه سازی ارزش دانش میباشند را راهنمایی میکند. ب)مدیریت دانش بعنوان یک فاکتور ارزیابی و تشخیص صلاحیت سازمانها میباشد.
اخذ گواهینامه ایزو 30401 ازطریق طراحی و اجرا و پیاده سازی استاندارد ۳۰۴۰۱ بدست می آید. سیستم مدیریت دانش درطول مسیر و فعالیت سازمان مدیریت دانش مؤثر و کاربردی سازمان را درنظر میگیرد. چهار مرحله زیر بیانگر بنیان اصلی وجود دانش دریک سازمان میباشد که تمام این مراحل هدف سازمان و فعالیتهای تجاری سازمان را دربر میگیرد: الف) بدست آوردن دانش جدید: سازمان رابا دانشی که یادگیری و تجربه ای درمورد آن ندارد آشنا میکنیم و دانش ناشناخته راتأمین می کنیم . ب) بکارگیری دانش موجود و فعلی درسازمان: دانش موجود راجهت تصمیم گیریهای بهتر و انجام اقدامات مؤثر به کار ببریم . ج) ازدانش موجود درسازمان نگهداری کنیم : دانشی که فعلا درسازمان وجود دارد و از آن بهره گیری میشود حفظ کنیم و آن راازدست ندهیم. د) مدیریت و برنامه ریزی دانش ناکارآمد و اشتباه: سازمان رااز انجام اقدامات نادرست و اشتباه بااستفاده ازدانش نادرست و غلط محفوظ نگه داریم.
سیستمی را که جهت مدیریت دانش سازمان برای اخذ و دریافت گواهینامه ISO 30401 به کار میبریم باید بااستفاده از ابزارهایی فعالیتها و رفتارهای مؤثر و توانمند انواع دانش راجهت رسیدن به اهداف تجاری سازمان را برآورده کند. ابزارها و فعالیتها عبارتند از: الف) گفت وگو و تعاملات بین افراد: انجام مشورت ، همفکری و گفت و گو میان گروههایی که همگی وابسته به سازمان هستند و نفع میبرند. ب) انتشار دانش : ازطریق مستند سازی و ثبت و ضبط اطلاعات و کد دادن به اطلاعات کلیه دانش رادر دسترس قرار دهیم. ج) استخراج و فرآوری دانش : مرتب کردن و دسته بندی و سازمانهای دانش کدگذاری شده. د) دسترسی آسان درون سازمانی: دانشی راایجاد و طراحی کنیم که هم درک و یادگیری آن آسان باشد هم دردسترس همگان قرار بگیرد.
شرایط مورد نیاز اخذ گواهی نامه ایزو 30401
سازمانها و شرکت ها برای به رسیدن به اهداف دانشی خود و اجرای سیستم مدیریت دانش مؤثر و توانمند باید اجزاء چهار اصل راداشته باشند.
-
وظایف ومسئولیتها: وظایف و مسئولیت های افراد قابل و توانمند راتعریف کنیم.
-
فرآیندها و مراحل اجرایی: کلیه فعالیتهای دانشی سازمان در تجارت و شیوه نامه ها و دستورالعمل ها راتعریف کنیم.
-
فناوری اطلاعات و پردازش زیرساختها: ابزارهای فیزیکی و استفاده از کانالها و شبکههای مجازی و کاردرفضای مجازی.
-
رهبری و کنترل: یکدستی ابزار به کارگیری دانش و یکی کردن استراتژیک درسیستم مدیریت دانش
اهمیت دریافت گواهی نامه ISO 30401
دلایلی راکه وجود استاندارد ایزو ۳۰۴۰۱ درسازمانها اهمیت دارد عبارتند از:
- بوجود آوردن و تولید نتیجه مطلوب و ارزشمند. نتیجه یک کار ارزشمند توسط یک دانش کاربردی و بعنوان یک راه اثر بخش و موفق ایجاد میگردد.
- دانش بصورت بسیار زیاد وگسترده ای در اقتصاد سازمانها مؤثر است ازآنجاییکه بیشتر سازمانها دوست دارند اقتصادشان درگرو کار ذهنی به اقتصاد دانش تبدیل شود و بصورت کلی میتوان گفت هدف اصلی گواهی نامه ۳۰۴۰۱ هم همین موضوع میباشد که اصلی ترین دارایی سازمان رادانش بداند.
- دانش هر سازمانی راکمک میکند تا تصمیم گیری ها و کارهای مؤثر و مطلوبی راانجام دهند و حتی میتوان گفت دانش هم میتواند بعنوان یک محصول و خدمت باارزش به بازار عرضه گردد.
- استاندارد ایزو ۳۰۴۰۱ دسترسی به دانش راافزایش میدهد و ازطریق همین دسترسی توسعه و پیشرفت رابرای افراد حمایت و پشتیبانی میکند.
- استفاده از دانش طبیعی انتشار یافته نمیتواند حفظ و بقای سازمان راتضمین کند و جهت تبدیل شدن به یک منبع باارزش و قابل رقابت باید یک دانش آگاهانه ایجاد کنیم .
- سازمانهایی که در مکانهای مختلف به یک فعالیت مشابه مشغول هستند میتوانند بااشتراک گذاری دانش و درسهایی که آموخته اند به یک دانش مؤثر دست پیدا کنند.
- باتوجه به فرسودگی نیروی کار انسانی مدیریت دانش مفهوم دیگری پیدا میکند و امروزه در بسیاری از سازمانها دانش اصلی درفکر و مغز متخصصان نگهداری میشود و وجود آنها بسیار مهم میباشد درحالیکه یکسری سازمانها باتوجه به نیروی کار باهوش فاقد دانش هستند و اگر هم دانشی بدست آورده اند درطول سابقه کاری و از تجربه ایجاد شده است.
- امروزه اکثر سازمانها میدانند دانش سازمان یکی ازداراییهای معنوی آنها میباشد و این دانش نیازمند مدیریت میباشد. دانش به منظور خلق و ایجاد ارزش و رقابت برای سازمان باید توسعه یابد ، ازآن نگهداری شود، بصورت متنوع به کار برده شود و اشتراک گذاشته شود و باید به نحوی باشد که کلیه نیروها در هر مکان و سمت و سنینی بتوانند از آندجهت تصمیمات و اقدامات استفاده کنند .
باتوجه به صحبتهای انجام شده و دلایل ذکر شده استاندارد ایزو ۳۰۴۰۱ بعنوان یک استاندارد مهم و کلیدی نقش خود را ایفا میکند و بهمین دلیل سازمانها بدنبال اخذ و دریافت گواهی نامه ایزو ۳۰۴۰۱ میروند تااثبات کنند ازنظر دانش هیچ کمبودی ندارند و بااستفاده از سیستم مدیریت دانش جهت بالا بردن سطح آگاهی سازمان و پیشرفت کار جهت ورود به بازارهای رقابتی آمادگی دارند.
گواهی نامه ایزو ۳۰۴۰۱ توسط کلیه مراجع صدور گواهی نامه هم بصورت دولتی و رسمی بااعتبار بالا و هم بصورت خصوصی و غیر رسمی با سطح اعتبار پایین ثبت و صادر میگردد.