چاپ
برچسب ها ایزو   ISO   ایزو9001   ISO9001   استاندارد ایزو   گواهینامه   اخذ ایزو   گواهینامه ایزو   دزیافت ایزو  
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

ISO 9001

مراحل صدور گواهینامه ایزو9001

ده مرحله برای اجرای موفق ISO 9001 و صدور گواهینامه

صرف نظر از اندازه سازمان شما، یا نوع محصولات یا خدماتی که ارائه می کنید، اعتبار سنجی ISO 9001 دارای مزایای بزرگی است که به شما کمک می کند سازمان را بهتر مدیریت کنید و در عین حال فرهنگ بهبود مستمر را تقویت کنید. داشتن گواهینامه ISO 9001 به سادگی به شما حق افتخار نمی دهد، بلکه چارچوب و ساختار محکمی را بر اساس اصول مدیریتی تعریف می کند که نه تنها شرکت را قادر می سازد کارآمد عمل کند، بلکه باعث بهبود مستمر در همه جنبه ها می شود.

برای کمک به شما برای شروع اجرای ISO 9001 و دریافت گواهینامه ISO ، ما 10 مرحله را شرح می دهیم که به شما در مدیریت موثر فرآیند کمک می کند.

1. دلایلی که می خواهید گواهینامه ISO 9001 را دریافت کنید را شناسایی کنید

تصمیم گرفتن برای اعتباربخشی ISO 9001 صرفاً به این دلیل که برخی از مشتریان شما آن را درخواست می کنند یا به این دلیل که یکی از مدیران فکر می کند ممکن است ایده خوبی باشد، به اندازه کافی خوب نیست و احتمالاً منجر به شکست خواهد شد.

برای موفقیت آمیز بودن اجرای ISO 9001، بسیار مهم است که مدیریت ارشد ISO 9001 و مزایای بسیار واقعی آن را از نقطه نظر تجاری درک کند و کارایی کلی کسب و کار با پیاده سازی یک سیستم مدیریت کیفیت (QMS) بهبود یابد. . نسخه 2015 استاندارد ( که در زمان درج این مقاله جدیدترین ورژن تعریف شده سازمان است ) ، در واقع مستلزم آن است که مدیریت ارشد به همه طرف های ذینفع نشان دهد که سازمان به کیفیت متعهد است.

محرک های کلیدی برای پیاده سازی یک QMS معمولاً شامل آگاهی بهبود یافته از عملکرد فرآیندهای کلیدی، نیاز به بهبود مستمر و برآوردن هر گونه نیاز خاص مشتری است.

2. یک کپی از استاندارد خریداری کنید

برای تعیین الزامات دقیق باید یک کپی از استاندارد خریداری کنید. استاندارد ISO برای همه صنایع جهانی است، بنابراین نیازی به جستجو برای بخش خاصی نیست. اگر کشور شما دارای مرجع استاندارد است، ممکن است نسخه ای از ISO 9001 مختص کشور شما باشد. اینها معمولاً از استاندارد ISO به عنوان پایه استفاده می کنند، اما ممکن است تغییرات جزئی برای رسیدگی به قوانین خاص داشته باشند.

در حالی که اگر شما فقط در آن کشور تجارت کنید، اعتبار استاندارد ISO یک کشور مشکلی ایجاد نمی کند، اگر تجارت بین المللی در چندین کشور انجام دهید ممکن است قابل قبول نباشد. در این صورت، استاندارد یک کشور ممکن است در کشور دیگر قابل قبول نباشد و مشتریان ممکن است از شما بخواهند که گواهی استاندارد کشورشان یا استاندارد ISO اصلی را داشته باشید. اگر این تمایز در کسب و کار شما وجود دارد، باید در انتخاب نهاد صدور گواهینامه ای که استفاده می کنید نیز دقت کنید، زیرا آنها برای صدور گواهینامه شرکت ها بر اساس استانداردهای خاص معتبر خواهند بود.

3.تعریف استراتژی

اولین گام در پیاده سازی واقعی این است که مدیریت ارشد یک سند رسمی حاوی خط مشی کیفیت و اهداف مطابق با الزامات استاندارد ISO 9001:2015 تعریف و بنویسد. الزامات خط مشی کیفیت باید قابل اندازه گیری باشد تا بتوانید بهبود مستمر را نشان دهید.

4. منابع برنامه ریزی

منابع باید در دسترس باشد و جدول زمانی واقع بینانه تنظیم شود تا اطمینان حاصل شود که QMS می تواند در یک زمان معقول اجرا شود. مسئولیت‌ها باید در سازمان به اشتراک گذاشته شود و از آنجایی که مدیران ارشد در نهایت مسئول هستند، ایده خوبی است که آنها مسئول برخی از وظایف در QMS باشند. اگرچه یک طرح اجرای رسمی پروژه توسط ISO 9001 مورد نیاز نیست، اما این یک روش منطقی برای شناسایی نیازها و بررسی پیشرفت اجرا است.

در حالی که سیستم توسعه می یابد، طرح اجرای پروژه باید به طور منظم توسط مدیریت ارشد بررسی شود.

5. فرآیندهای خود را شناسایی کنید

یکی از الزامات کلیدی IS0 9001 این است که شما باید یک رویکرد مبتنی بر فرآیند را دنبال کنید. برای انجام این کار، باید تعامل بین فرآیندهای درون سازمان خود را توصیف کنید. برای این کار می توان از یک نقشه فرآیند ساده مختص شرکت شما استفاده کرد.

برای هر فرآیند کلیدی، ایده خوبی است که کنترل ها، منابع، سوابق و اسناد مورد نیاز برای برآورده کردن الزامات را شناسایی کنید. این نقشه فرآیند را در کل کسب و کار اعتبار سنجی کنید تا مطمئن شوید هیچ تعامل یا حوزه ای از دست نمی رود. این نقشه فرآیند باید در تمام مراحل اجرا مورد استفاده، بررسی و به روز رسانی شود و در نهایت در سیستم کیفیت گنجانده شود.

6. نیازهای آموزشی

ایزو 9001 مستلزم آن است که نیازهای آگاهی، شایستگی و آموزش برای کارکنانی که در محدوده سیستم مدیریت کیفیت قرار دارند، شناسایی شوند. این نیاز به آموزش داخلی یا خارجی دارد. دوره ها، کارگاه ها و سمینارهای زیادی برای رفع این نیازها وجود دارد. همچنین ایده خوبی است که قبل از شروع آموزش منتظر بمانید تا QMS به طور کامل توسعه یافته و اجرا شود.

کارکنان باید از اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، تأثیر آن بر شغل آنها و پیامدهای عدم رعایت آن آگاه باشند. آموزش در مورد این جنبه ها باید زودتر شروع شود، زیرا این روند اجرای واقعی را آسان می کند.

همچنین باید مطمئن شوید که می‌توانید اثربخشی آموزش را نشان دهید، بنابراین در مورد اینکه چگونه می‌توان به آن دست یافت کمی فکر کنید.

7. اسناد را توسعه دهید

ISO 9001:2015 مستلزم مستندات کنترل شده از محدوده سیستم مدیریت کیفیت، خط مشی کیفیت، اهداف کیفیت و رویه ای برای کنترل فرآیندهای برون سپاری شده است.

در حالی که این چهار سند به طور خاص توسط ISO 9001:2015 مورد نیاز هستند، تعدادی دیگر نیز وجود خواهد داشت که توسط سازمان ضروری تشخیص داده می شود. ISO 9001 همچنین مستلزم نگهداری انواع مختلف سوابق است. هنگام تهیه اسناد، همیشه ایده خوبی است که کارکنانی را درگیر کنید که در نهایت مسئول نگهداری اسناد و سوابق خواهند بود

 

8. پیاده سازی QMS

هنگامی که QMS توسعه یافت، باید پیاده سازی شود. البته لازم به ذکر است که این دو مرحله لزوماً نباید به طور متوالی اجرا شوند، یعنی لازم نیست قبل از اجرای سیستم کامل آن را توسعه دهید. همانطور که توسعه بخش های خاصی را تکمیل می کنید، بلافاصله آموزش و اجرای آن را شروع کنید، در حالی که توسعه بخش های دیگر ادامه دارد.

با انجام این کار، زمان کلی پروژه را کوتاه خواهید کرد. مزیت دیگر این است که شما زودتر شروع به تولید رکوردها خواهید کرد و می توانید به سرعت مناطقی را که آنطور که باید کار نمی کنند شناسایی کنید یا در صورت وجود شکاف ها را شناسایی کنید.

اجرای الزامات استاندارد باید با انجام ممیزی داخلی بررسی شود. ایده خوبی است که فرآیند ممیزی داخلی همراه با عدم انطباق ها و اقدامات اصلاحی یکی از اولین مواردی باشد که اجرا می شود. یک بررسی مدیریتی نیز می تواند برای اطمینان از کفایت، تناسب و اثربخشی سیستم انجام شود، اگرچه این تنها زمانی منطقی است که سیستم کامل برای مدتی پیاده سازی و اجرا شده باشد.

 

9. ممیزی پیش ارزیابی

اگرچه این یک الزام استاندارد ISO 9001 نیست، یک ممیزی پیش ارزیابی توسط سازمان صدور گواهینامه شما را قادر می سازد تا هرگونه شکاف بین الزامات استاندارد و فرآیندهای موجود خود را شناسایی کنید. این ممیزی می تواند در هر مرحله ای انجام شود و بخشی از فرآیند صدور گواهینامه را تشکیل نمی دهد.

10. گواهینامه بگیرید

برای انجام صدور گواهینامه واقعی باید با یک نهاد صدور گواهینامه معتبر ملی تماس بگیرید. در صورت امکان، بدنی را انتخاب کنید که در صنعت شما تجربه داشته باشد، زیرا آنها می توانند تجربیاتی را که داشته اند با شرکت های مشابه به اشتراک بگذارند.

صدور گواهینامه اولیه در دو مرحله انجام می شود. مرحله اول بررسی سند و آمادگی است که معمولاً در محل انجام می شود. مرحله دوم شامل ممیزی واقعی است و پس از اتمام موفقیت آمیز این مرحله گواهی معتبر اعطا خواهد شد.

 

Instagram.Icons LearnParsi 1صفحه ما را در اینستاگرام دنبال کنید